منظور از استئوآرتریت چیست؟

شایع­ترین شکل آرتریت، استئوآرتریت (آرتروز) می باشد. این بیماری هنگامی رخ می دهد که غضروف محافظت کننده از انتهای استخوان­ها، به مرور زمان و به دلایل مختلف تحلیل برود. درد مفاصل ممکن است بر فعالیت‌های روزانه افراد تأثیر بگذارد. کاهش حداقل 10 درصد از وزن بدن در طول زمان (برای افرادی که اضافه وزن دارند)، کنترل رژیم غذایی، ورزش و اصلاح سبک زندگی از ارکان اصلی مداخلات غیردارویی برای بیماران مبتلا به آرتروز هستند.

کدام مفاصل در آرتروز بیشتر درگیر می­شوند؟

  • مفاصل زانو
  • مفاصل دست
  • مفصل لگن
  • مفاصل ستون فقرات

علائم اصلی آرتروز کدامند؟

بیماران مبتلا به استئوآرتریت (آرتروز) اغلب از درد، التهاب، محدودیت عملکرد مفاصل، کاهش انعطاف پذیری مفاصل و… شکایت دارند.

آرتروز چقدر شایع است؟

این بیماری بسیار شایع است. محققان تخمین می زنند که بیش از 80 درصد از بزرگسالان بالای 55 سال به آرتروز مبتلا هستند، حتی اگر برخی از آنها هرگز علائمی را تجربه نکنند. همچنین حدود 60 درصد از افراد مبتلا به آرتروز علائم را تجربه می کنند.

انواع آرتروز:

استئوآرتریت اولیه: شایع ترین شکل آرتروز است که در طولانی مدت در مفاصل ایجاد می شود که معمولاً به دلیل ساییدگی استفاده از مفاصل در طول مدت زندگی ایجاد می شود.

استئوآرتریت ثانویه: زمانی اتفاق می‌افتد که عاملی مستقیماً به یکی از مفاصل، آسیب می‌رساند. صدمات و تصادف ها، آسیب های ورزشی و … از علل شایع آرتروز ثانویه هستند.

چه ترکیبات طبیعی می توانند به کاهش درد ناشی از آرتروز کمک کنند؟

مداخلات دارویی عمدتا با کاهش علائم یا کند کردن پیشرفت بیماری، تسکین­دهنده هستند. گزارش شده است مکمل­های غذایی همچون آووکادو، سویا، زنجبیل و … می­توانند در موارد خفیف تا متوسط درد را بهبود بخشند و علائم استئوآرتریت و مصرف داروهای مسکن را کاهش دهند.

در ادامه به توضیح برخی از ترکیبات موثر بر آرتروز می پردازیم:

آووکادو سویای غیر صابونی‌شونده (ASU)، عصاره‌های گیاهی طبیعی هستند که از آووکادو و روغن‌های سویا تهیه می‌شوند. مطابق برخی یافته ها، ASU اثرات مفیدی بر برخی از علائم استئوآرتریت دارد و ممکن است پیشرفت این بیماری را آهسته تر کند. اثرات ASU شامل کاهش تجزیه غضروف و همچنین بهبود ترمیم غضروف می باشد. این ترکیبات سلول های التهابی و پروتئین هایی که در تخریب غضروف در آرتروز نقش دارند را کاهش می دهند. ترکیب آووکادو-سویا دارای اثر تقویت کننده بر بافت همبند است که با تحریک سنتز پروتئوگلیکان­ها و کلاژن باعث برگرداندن ساختمان غضروف به حالت طبیعی می شود.

آووکادو-سویا برای تقویت زانو

عصاره زنجبیل دارای خواص متعددی از جمله خواص ضد التهابی و تسکین ­دهنده است. نتایج حاصل از چندین مطالعه که نقش آن را در درمان شرکت‌کنندگان مبتلا به استئوآرتریت ارزیابی کرده اند، نشان داده که این عصاره ی طبیعی اثرات تقریبا ایمن داشته و می‌تواند اثرات نسبتاً مفیدی در کاهش درد و ناتوانی داشته باشد. جینجرول اصلی­ ترین ترکیب فعال زیستی در زنجبیل بوده و مسئول بسیاری از خواص دارویی زنجبیل می باشد. طبق تحقیقات، جینجرول دارای اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است، همچنین ممکن است به کاهش استرس اکسیداتیو، که ناشی از حضور رادیکال های آزاد بیش از اندازه در بدن است، کمک کند.

خواص ضد التهابی زنجبیل

ویتامین 3D برای سلامت استخوان بسیار مهم است و ممکن است به افراد در مدیریت علائم آرتروز نیز کمک کند. سطوح کافی ویتامین D3 با خطر کمتر پیشرفت آرتروز مرتبط است.

معرفی پیاسکومین پلاس ویتاول:

مکمل پیاسکومین پلاس ویتاول با دارا بودن ترکیبات طبیعی همچون آووکادو و سویا در کنار ویتامین D3 و عصاره‌ی زنجبیل علاوه بر حمایت از مفاصل و غضروف ها، به سلامت استخوان ها نیز می تواند کمک کند.

پیاسکومین پلاس ویتاول

کاربرد های مکمل پیاسکومین پلاس:

  1. کاهش درد و التهاب مفاصل
  2. بازسازی مفاصل
  3. جلوگیری از تخریب پیش رونده غضروف ها
  4. سهولت تحرک مفاصل مبتلا به آرتروز

موارد احتیاط و منع مصرف:

  • درصورت وجود حساسیت به هریک از مواد تشکیل دهنده، از مصرف این فرآورده بپرهیزید.
  • به دلیل تاثیر این فرآورده در میزان اثربخشی وارفارین (به علت حضور ویتامین K در آووکادو) از مصرف همزمان این دو فرآورده خودداری شود.
  • فرآورده را حداقل دو هفته قبل از هرگونه عمل جراحی قطع نمایید.
  • در صورت بارداری یا شیردهی از مصرف این فرآورده خودداری نمایید.
  • درصورت ابتلا به بیماری های زمینه ای یا مصرف دارو و مکمل های دیگر، حتما پیش از مصرف با پزشک مشورت نمایید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید.


۵ مهر ۱۴۰۳ ۱۱:۵۵

اشتراک گذاری (چگونه میتوانید این مطلب را برای دیگران بفرستید)

source

توسط visitmag.ir