نزدیک بودن به یک طبیعت سبز و دیدنی شاید به تنهایی بهانه خوبی برای برنامه‌ریزی یک سفر دو تا چند روزه باشد. سفری که شما را به یکی از دیدنی‌ترین استان‌های ایران یعنی مازندران دعوت می‌کند. اگر اهل پایتخت باشید بدون شک یکی از اولین مقاصد سفر شما، شمال ایران خواهد بود. منطقه‌ای با ترکیب جنگل و دریا که در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانید خود را به آنجا برسانید. اگر اهل سایر شهرها نیز باشید، طبیعت دیدنی این منطقه با وجود امکانات رفاهی و اقامتی مناسب شما را برای این سفر قانع خواهد کرد. پس فرصت را برای سفر از دست ندهید و خود را برای ماجراجویی در دل جنگل‌ها تا لذت بردن از غذاهای محلی خوش طعم و عطر آماده کنید.

با انتخاب شهر نوبت به اجاره ویلا شمال یا هر نوع اقامتگاه مثل سوئیت می‌رسد که برنامه‌ریزی سفرتان تکمیل شود. در ادامه چند شهر پرطرفدار برای سفر به شمال را معرفی می‌کنیم و گشتی در جنگل‌های سرسبز خواهیم زد.

ماجراجویی در جنگل‌های هیرکانی

ریه‌های سبز ایران یکی از بهترین جاهایی است که می‌توانید برای طبیعت گردی انتخاب کنید. جنگل‌های سرسبز چند میلیون ساله‌ای که هر بخش از آن چهره‌ای متفاوت از بخش دیگر دارد و سراسر شمال ایران از گیلان تا مازندران و گلستان را در برگرفته است. اگر مسافر مازندران باشید، شهرهای زیادی هستند که میزبان شما در دل جنگل‌های سبز هیرکانی هستند.

یکی از پرطرفدارترین شهرها برای سفر شمال رامسر است که یک مجموعه کامل از سفر را در اختیار شما قرار می‌دهد. از طبیعت ساحلی و جنگلی تا ییلاقات خنک و خوش آب‌وهوا در یک سوی رامسر و سواحل دیدنی خزر از سوی دیگر مهم‌ترین بخش‌های طبیعت این منطقه هستند. علاوه‌بر این برای اقامت نیز می‌توانید نسبت به اجاره ویلا رامسر در دل طبیعت یا جایی در مرکز شهر با دسترسی مناسب به جاذبه‌های تفریحی اقدام کنید. همچنین در صورتی که قصد داشته باشید برای یک سفر اقتصادی برنامه‌ریزی کنید، بهترین گزینه برای شما اجاره سوئیت ارزان در رامسر است که امکان مدیریت هزینه‌های سفر را به شما می‌دهد.

از جمله دیدنی‌ترین جنگل‌های رامسر می‌توان به جنگل دالخانی، جنگل دو هزار، جنگل‌های اطراف سد میجران، جنگل‌های جنت رودبار و غیره اشاره کرد.

در اطراف رامسر نیز جاهای دیدنی جذابی مثل جواهرده وجود دارد که یک منطقه ییلاقی و دیدنی برای سفر در فصل‌های مختلف است.

در فصل بهار و پاییز ارتفاعات جواهرده، یکی از دیدنی‌ترین جاهایی است که می‌توانید انتخاب کنید. جایی که احتمال دیدن اقیانوس ابر نیز در آن بسیار زیاد است و شما را شگفت‌زده خواهد کرد. در تابستان نیز برای فرار از گرمای هوا می‌توانید یک برنامه نیم روزه یا حتی چند روزه به این منطقه را برنامه‌ریزی کنید.

لذت بردن از غذاهای محلی مازندرانی

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر شما به مازندران به شکم‌گردی اختصاص پیدا می‌کند. در شهرهای مختلف تنوع غذایی زیادی وجود دارد که نباید تجربه خوردن غذاهای خوشمزه را از دست بدهید. با این توصیف در ادامه لیستی از معروف‌ترین غذاهای مازندرانی را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا در سفر به شهرهای مختلف خود را در یکی از رستوران‌های محلی مهمان کنید.

  • ماهی کبابی یا مالابیج
  • خورشت اسفناج ( اسپناساک)
  • نازخاتون
  • خورشت آلو
  • کدو بره
  • باقلا وابیج
  • آغوز مسما
  • مرغ شکم‌پر
  • آش کدو
  • بشته واش
  • بیج بیج
  • خورش ناردون
  • خورش بادمجان کباب
  • کهی انار
  • اسفناج مرجی
  • کهی پلا

البته که تنوع غذایی فوق‌العاده مازندران محدود به این لیست نمی‌شود، در منوی رستوران‌های محلی می‌توانید تنوع بالاتری از غذاهای مازندرانی را پیدا کنید که یک تجربه منحصر به‌فرد از فرهنگ غذایی این منطقه را در اختیار شما قرار می‌دهد.

حتی اگر فرصت کافی نیز نداشته باشید، در نزدیک‌ترین شهرهای شمالی مانند چالوس نیز می‌توانید برای سفر کوتاه آخر هفته‌ای برنامه‌ریزی کرده و با اجاره ویلا چالوس یک شب در این شهر اقامت داشته باشید و این تجربه خاص و خوشمزه را به خودتان هدیه دهید. تنوع بالای ویلا چالوس از نظر قیمت و موقعیت مکانی کار را برای شما بسیار ساده می‌کند تا به آسانی بتوانید برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید.

خرید سوغات‌های دست‌ساز مازندران

پس از گشت‌وگذار در طبیعت و یک دل سیر شکم‌گردی، نوبت به گشتن بازار و خرید سوغاتی‌های مازندران می‌رسد. بخش عمده سوغاتی‌های مازندران مربوط به سوغاتی‌های دست‌ساز و صنایع دستی و بخش دیگر آن خوراکی‌های خوشمزه است.

این منطقه کهن به دلیل داشتن پیشینه تاریخی و فرهنگی صنایع دستی اصیلی دارد که در سفر به شمال می‌توان بخشید از این فرهنگ را به خانه خود بیاورید. قالی بافی، گلیم بافی، جاجیم بافی، حصیر بافی، صنایع چوبی، سفالگری، نمدمالی، موج بافی، چادرشب بافی و غیره از جمله صنایع قدیمی در شهرهای مختلف استان مازندران هستند.

علاوه‌بر این خوراکی‌های خوشمزه‌ای مانند زیتون، کلوچه، انواع مربا، نان‌های سنتی و محلی، لواشک‌های تازه، ترشی سیر و ترشی‌های مخلوط و غیره از جمله سوغاتی‌های خوشمزه دیگر در شهرهای استان مازندران است.

یکی از بهترین‌ جاهایی که برای خرید سوغاتی می‌توانید روی آن حساب کنید، بازارهای محلی است که کیفیت خوراکی‌های آن بسیار بالاست و قیمت بسیار کمتری دارد. چرا که مستقیما از مردم محلی خرید می‌کنید و البته بیش از هر جای دیگر می‌توانید با فرهنگ مردم محلی آشنا شوید.

در پایان اینکه سفر شمال در دیدن جنگل و دریا خلاصه نمی‌شود. شهرهای مختلف شمالی در کنار طبیعت بی‌نظیری که دارند و شاید مهم‌ترین دلیل سفر اغلب افراد به آن همین باشد، فرهنگ غذایی و همچنین تاریخ بسیار غنی دارد که با یک برنامه‌ریزی درست از اجاره ویلا و سوئیت تا گشت‌وگذار در روزهای مختلف سفر می‌توانید نهایت لذت را از آن ببرید.

source

توسط visitmag.ir