۱۴۵۶۹۶۴




در جریان سفر رئیس جمهور به نیویورک، یک جریان رسانه ای در داخل کشور تلاش کرد تا اظهارات وی حول مسائل سیاست خارجی را تحریف و وارونه نمایی کند. خبرآنلاین گزارش می دهد.

خبر آنلاین_رسول سلیمی: در جریان سفر رئیس جمهور به نیویورک، یک جریان رسانه ای در داخل کشور تلاش کرد تا اظهارات وی حول مسائل سیاست خارجی را تحریف و وارونه نمایی کند. خبرآنلاین گزارش می دهد.

پروژه تحریف پزشکیان در نیویورک کلید خورد!

جریان تحریف اظهارات پزشکیان، از مصاحبه مطبوعاتی او در تهران با رسانه های داخلی و خارجی آغاز شد و با تحریف گفته های او درباره چگونگی ارتباط ایران و امریکا در سیاست خارجی و همچنین حول اظهاراتش درباره اسرائیل ادامه یافت. هدف این جریان در داخل کشور که عمده آنها را رقبای سیاسی پزشکیان در دوره انتخابات تشکیل می دادند، «دستکاری و تحریف» گفته هایش با هدف القای دوگانه بودن سیاست های دولت و نظام حول مسائل منطقه ای و محور مقاومت به ویژه مسئله فلسطین و لبنان بود. پروژه ای که به گمان کارشناسان و تحلیلگران سیاسی، هم مسیر با رسانه های حامی اسرائیل قرار دارد و حمایت ملی از مردم فلسطین و لبنان در ایران را نشانه رفته است. در ادامه گزارش دو مورد از تحریف سخنان رئیس جمهور را بررسی کردیم.

ماجرای ما با امریکا برادریم!

مسعود پزشکیان، در بخشی از نشست خبری خود با خبرنگاران ، با اشاره به سفر خود به نیویورک گفته بود: «یک هفته به آمریکا می رویم و بعد از آن یک سفر استانی در پیش داریم، باید به آمریکا که می‌رویم از حقوق مردم و از باورهایمان دفاع کنیم. آنان از ما تصویری ساختند که خیال می کنند ما جنگ طلب هستیم اما صلح طلب هستیم. آنها با ما کاری می‌کنند مجبور باشیم از خودمان دفاع کنیم و ما سر خم نخواهیم کنیم.»

 وی درباره دیدار و صحبت با رئیس جمهوری آمریکا گفت: «آمریکایی ها اول باید برادری خود را ثابت کنند و بعد از ما ارثیه بخواهند، چیزهایی را که نوشته‌ایم پاره نکنند، بگذارند ما زندگی کنیم، بعد با هم گفت و گو هم می‌کنیم، با آن‌ها دعوا نداریم. همه راه ها را آنها بر روی ما بستند، با هرکسی که می‌خواهیم گفت و گو کنیم، می‌گویند اجازه نداریم. آمریکا اگر حقوق و ایران را رعایت کند با آن‌ها دعوا نداریم. آمریکا نشان بدهد با ما دشمنی ندارند، ما که نرفتیم دور آمریکایی ها پایگاه بزنیم، ما آنها را تحریم و تهدید نکردیم. آنان پایگاه زدند و تهدید می کنند.»

او بعد از این مقدمه طولانی در دفاع از رویکرد «تنش زدایی راهبردی از خاورمیانه» و دفاع از اقدامات صلح آمیز ایران در مقابله با جنگ طلبی امریکایی ها گفته بود «آمریکایی ها اول باید برادری خود را ثابت کنند و بعد از ما ارثیه بخواهند، چیزهایی را که نوشته‌ایم پاره نکنند، بگذارند ما زندگی کنیم، بعد با هم گفت و گو هم می‌کنیم، با آن‌ها دعوا نداریم. ما با همه برداریم و با آنان نیز برادر هستیم.»

این اظهارات در روزهای بعد به طرز عجیبی مورد تحریف قرار گرفت و در شبکه های اجتماعی و برخی رسانه های رسمی بازتاب منفی از خود به جا گذاشت. در همین راستا فردی با عنوان کارشناس صداوسیما در برنامه‌ای تحت عنوان قضاوت با شما با تحریف سخنان پزشکیان گفته بود : «شرم‌مان می‌آید که بگوییم این شخصی که در کشورهای خارجی سخنرانی می‌کند، رئیس‌جمهور ماست! می‌گوید ما با آمریکا برادریم؛ بابت این حرف از ملت‌های عرب زبان عذرخواهی می‌کنیم». موضوعی که صداوسیما با ارسال اطلاعیه به خبرآنلاین توضیح داد  که این اظهارات «موضع رسانه ملی نیست» اگرچه ویدئوی این فرد در شبکه های اجتماعی با واکنش منفی مواجه شد و تعداد زیادی از کاربران شبکه های اجتماعی، متن و ویدئوی کامل گفته های پزشکیان را در پاسخ به آن منتشر کردند.

اما ادامه این تحریف سخنان پزشکیان در مجلس شورای اسلامی هم استمرار یافت. امیرحسین ثابتی  در جریان تذکر خود به رئیس جمهور در مجلس با تکرار این گفته های دستکاری و تحریف شده گفت «  رئیس جمهور گفته که با آمریکا برادر هستیم حال این‌که آمریکایی‌ها ثابت کردند که نمی‌خواهند با ما برادر باشند و می‌خواهند با ما دشمنی کنند.»

ایران سلاح بر زمین می گذارد!؟

در موردی دیگر بلومبرگ که خبرنگار آن در جمع مدیران ارشد رسانه‌ای آمریکا با پزشکیان حضور داشت به نقل از پزشکیان نوشت «ایران حاضر است سلاح‌های خود را زمین بگذارد، اگر اسرائیل سلاح‌هایش را زمین بگذارد.»

این اظهارات که با واکنش‌های گسترده‌ داخلی و خارجی همراه بود با انتشار یک فایل صوتی تقطیع شده از سوی اینترنشنال در رسانه های داخلی بازتاب منفی داشت. این در حالی است که ناظران سیاسی  معتقدند منظور رئیس جمهور «همان “خلع سلاح منطقه‌ای” است.» به گفته این تحلیلگران «اسرائیل تحت هیچ شرایطی به این موضوع تن نمی‌دهد، چرا که تکنولوژی تسلیحاتی مهمترین نقطه قوت آن است. بدون تسلیحات پیشرفته، اسرائیل اصلاً آینده‌ای برای امنیت خود نمی‌بیند. حال پیشنهادی که اگر به فرض محال پذیرفته هم شود، از هر جهت به زیان اسرائیل است، چرا باید مدعیان اسرائیل‌ستیزی را به خشم و هیاهو وادارد؟»

در همین راستا کارشناسان روابط بین الملل از جمله دکتر رضا نصری معتقدند «رئیس‌جمهور به استاندارد دوگانه‌ای که در غرب نسبت به عملکرد ایران و رژیم اسرائیل اِعمال می‌شود اشاره می‌کند: از ایران می‌خواهند به گروه‌های مقاومت کمک نکند، اما اسرائیل را تا دندان مسلح می‌کنند. از ایران می‌خواهند برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای‌اش را جمع کند، اما اسرائیل می‌تواند سلاح هسته‌ای داشته باشد و دیگران را با آن تهدید کند. از ایران می‌خواهند برنامه موشکی‌اش را متوقف کند، اما اسرائیل می‌تواند هر سلاحی که خواست در اختیار داشته باشد. در چنین بستری می‌گوید ما آماده‌ایم تمام سلاح‌های‌مان را بگذاریم کنار به شرط اینکه اسرائیل هم بگذارد کنار! هدف از این عبارت این است که نامربوط بودن توقع غربی‌ها را نشان دهد. هیچ ارتباطی به مصالحه با اسرائیل ندارد.»

چه آنکه محمدجواد ظریف معاون راهبردی رئیس جمهور نیز که هم اکنون پزشکیان را در نیویورک همراهی می کند، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:

«دکتر پزشکیان مستدل‌ترین دفاع از مقاومت مردم فلسطین، لبنان و یمن را در نیویورک بیان کردند و با صریح‌ترین عبارات، جنایات رژیم اسرائیل و برخورد دوگانه کشورهای غربی با موضوعاتی همچون تسلیحات، جنگ و حقوق بشر را افشا نمودند و نشان دادند که این اسراییل نسل‌کش است که متجاوز، دارندهٔ سلاح هسته‌ای و تهدید منطقه و جهان بوده و بر بنیاد ترور و آپارتاید شکل گرفته و تداوم یافته است، نه ایران که مدافع قربانیانِ اشغال و نسل‌کشی، منادی صلح و مطالبه‌گرِ خلع سلاح هسته‌ای در منطقه و جهان است.»

برخی در داخل ایران با اینترنشنال هم مسیرند!

تحلیلگران معتقدند یک جریان سیاسی در داخل کشور با تصور استمرار رقابت های انتخابات ۱۴۰۳ کوشش می کند با وارونه نمایی اظهارات پزشکیان و سوء استفاده از آن در موقعیت فعلی جنگ غزه و تنش ها در لبنان، دولت چهاردهم را در مقابل ارزش های محور مقاومت قرار دهد. حال آنکه سیاست های کلی نظام در سیاست خارجی که هم اکنون در نیویورک از سوی دولت دنبال می شود، پیگیری کننده منافع ملی ایران و در چارچوب خطوط تعیین شده مقامات عالی نظام است.

این در حالی است که جریان تحریف، در نقطه ای قرار دارد که رسانه های حامی اسرائیل با ایستادن در آن نقطه تلاش می کنند با القای تفرقه و دوگانگی در سیاست های ایران در برابر غزه و لبنان، چنین القا کنند که عقبه سیاستی محور مقاومت با روی کارآمدن پزشکیان از بین رفته است. حال آنکه اولین پیام دیپلماتیک پزشکیان بعد از انتخابات به سید حسن نصرالله ارسال شد و حمایت او از محور مقاومت در اولویت اقدامات رئیس جمهور قرار دارد.

چه آنکه استمرار این تحریف ها از سوی برخی رسانه ها یا رقبای پزشکیان در داخل، در عمل، بازی در زمین رسانه های حامی اسرائیل همچون اینترنشنال خواهد بود که ناآگاهانه در جریان دو تحریف اخیر با گردانندگان پروژه تحریف در داخل کشور، اگرچه هم هدف نبودند اما هم مسیر بودند.

 

source

توسط visitmag